davebarcelona.reismee.nl

FC Barcelona landskampioen en Europees Kampioen!!

Naast het drukke leventje dat ik op mijn stage heb en waar ik het supergoed naar mijn zin heb en mijn begeleidsters erg tevreden zijn over mijn werkzaamheden, ga ik natuurlijk ook nog veel stappen wat me uiteraard nog steeds niet verveeld. We gingen de eerste maanden vooral naar de vaste stapplekken maar willen daar nu een beetje verandering in gaan brengen door op de vrijdagavonden andere dingen te gaan bekijken.. En op zaterdag en zondag het vaste stapritueel aan te houden.

Mijn ouders en zusje Melanie zijn ook nog langsgekomen! Op 19 mei stond ik ze voor aankomsthal B op te wachten. Ze zouden eigenlijk om kwart over negen arriveren dus stond ik er al rond 9 uur.. Om 5 voor tien zag ik dan eindelijk een paar typische NLse toeristen de aankomsthal inlopen! Hehe daar zijn ze, Fam. van Grunsven is weer compleet! Na een busritje en een klein kilometertje gelopen te hebben met de koffers stelde ik ze voor aan mijn andere huisgenoten.. Na een korte kennismaking liet ik ze de rest van mijn huisje zien. Ze stonden volgens mij een beetje versteld van mijn kamer en de rest van het huis.. Welkom in een studentenhuis mam! Mel heeft ook een jaar in Breda gewoond alleen zag het er daar iets netter uit dan mijn appartementje hier in Barcelona. Dit zelfs terwijl dat we diezelfde ochtend nog een klein beetje hadden opgeruimd..
Na de rondleiding zijn we even wat gaan eten bij een restaurant onder mijn appartement en heb ik ze rond 12 uur na een vermoeiende reis op bed gelegd. De volgende dagen had ik namelijk al een flinke planning gemaakt aan bezienswaardigheden in Barcelona. Ze hadden hun rust dus hard nodig! Op zaterdagmorgen ben ik even boodschappen gaan doen met ons pap, tja de huishoudelijke taken horen er nou eenmaal bij en ik heb geen voedsel voor 3 extra mensen natuurlijk! Na de boodschappen zijn we richting mijn stage gegaan. Ik heb ze even een korte rondleiding door het kantoor gegeven. Na de rondleiding zijn we meteen naar de Segrada Familía gegaan. Iedereen die deze kathedraal nog nooit gezien heeft vind het natuurlijk prachtig om te zien, ook de rest van de fam. vond het gebouw erg indrukwekkend! Omdat de stad te groot is om in 4 dagen helemaal gezien te hebben, leek het de vrouwen wel een goed idee om kaartjes voor de buscity tour hop-on-hop-off te kopen.. Je kan dan namelijk de hele dag met een city tourbus rond rijden die overal stops maakt bij mooie gebouwen en bezienswaardigheden. Hier kregen we al snel spijt van omdat de rijen voor de bus abnormaal lang waren!! En we gewoon een uur moesten wachten voordat we pas in de bus zaten! Maarja, hoe kun je zoiets nou van te voren weten?? Niet dus! Er zijn meerdere kleuren waar je op kunt overstappen. Wij begonnen bij de rode lijn die ons na de Segrade Familía naar Camp Nou bracht waar ik met ons pap de museumtour door het stadion heb gedaan! Wat een machtige club met een super historie! Ik stond er zelfs versteld van dat FCB nog steeds zo vol zit van Johan Cruijf! De echte supporters zeggen dat de club pas begon na zijn komst. Het was namelijk die tijd dat Barcelona een sprong maakte van normale club tot werelds beste voetbalclub. De tour was erg gaaf en ik heb gelukkig veel foto's en filmpjes kunnen maken. Na de tour zijn we in de metro gestapt en zijn we uitgestapt op de Rambla. We hebben heel de Rambla afgelopen en nog even op een terrasje gezeten om uit te rusten. Tja 51 en 49 is natuurlijk geen 21 meer;)! Na het rusten zijn we wat gaan eten bij een super lekker pasta restaurantje wat ik een week daarvoor had ontdenkt en hebben we genoten van heerlijke tapas op het terras! Na een gevulde maag konden we verder met de toeristische tour! Fontes Magica stonden op het lijstje. Dit is meer iets voor de dames, maar moet je wel gezien hebben als je in Barcelona bent. Na de magische fontein zijn we naar huis gegaan.. Iedereen was moe van het vele lopen behalve ik! Ik had er nog wel hart voor om lekker te gaan stappen! Nadat Mel en ik snel gedoucht hadden, zijn we naar de andere Nederlandsen studenten gegaan waar we goed hadden ingedronken! (iets te goed kwam ik na een half uur achter!) Omdat ik helaas iets te diep in het glaasje had gekeken vond ik het verstandiger om maar naar huis te gaan.. Sorry Mel, ik hoop dat ik het met de stapavond zaterdag heb goedgemaakt;)! De volgende dag had ik flink koppijn en was het veel te warm om weer een stadstrip te gaan doen. We besloten deze dag dan ook maar om naar het strand te gaan. Dit vond ik helemaal niet erg! Ik heb hier de hele dag lekker kunnen uitbrakken. Diezelfde avond was ik weer klaar om te gaan stappen en gelukkig heb ik deze avond wel overleefd en konden we gezellig opstap gaan! Dit hebben we dan ook gedaan bij ons zaterdagse stekkie Sotavento. Op zondag zijn we naar Parque Guëll geweest. Het park van Gaudi is leuk om eens gezien te hebben maar ik vind het niet super bijzonder. Na dit park zijn we weer naar het strand gegaan omdat ook deze dag het weer te goed was om te gaan lopen en andere activiteiten te gaan doen. Lekker lui op het strand is de beste optie met zulk weer natuurlijk! Op deze avond zijn we ook nog wat gaan eten bij de George. Wat een machtige Ierse Pub is dit toch!! Lekker gegeten en naderhand bier gedronken en Karaoke zingen! Dit is het vaste recept voor de zondagavonden met de andere NLders! Op maandag was het alweer tijd om te gaan... zo'n weekendje gaat toch snel voorbij! Ik hoop dat jullie een leuk weekend hebben gehad gedurende jullie verblijf in Barca;)! Maar dat zal vast en zeker wel!!

Ik heb de afgelopen maanden buiten het feit dat ik van Ajax, eten, stappen en voetbal houd, ook nog een nieuwe passie en liefde gekregen, namelijk FC Barcelona! 'Que mes que un club' voor diegene die geen FCB shirt hebben: 'Er is maar één club'! Ik ben zeer trots en blij dat ik buiten dit geweldige leventje in het zonnige zuiden ook nog eens de landstitel en de Europese voetbalcup (Champions League) die FCB gewonnen heeft kunnen meemaken. Na een 1-1 gelijkspel uit bij Levante was FCB verzekerd van de beker en mochten ze zichzelf landskampioenen van het seizoen 2010/2011 noemen! Dit was voor alle NL studenten die ik hier heb leren kennen natuurlijk ook een goed excuus om de straten op te gaan om met alle andere Barca fans de stad op z'n kop te zetten!! Net als Ajax het Leidse plein heeft en PSV hun landstitel vieren op Stratumseind vieren ze in Barcelona hun titel bij de canaletas! Natuurlijk denkt iedereen die dit verhaaltje nu zit te lezen 'What the fuck is Canaletas??'!! Canaletas is een lantaarnpaal met 3 lichten en daaronder 3 kleine fonteintjes!! Nu vraagt iedereen zichzelf natuurlijk af hoe kunnen daar zoveel mensen staan?? Als FCB iets te vieren heeft gaat elke trouwe supporter naar dat fonteintje toe om hun club aan te moedigen! Ook klimmen er elke keer mensen in: zie plaatjes Google 'canaletas Barcelona'.. Zonder overdrijven durf ik best te zeggen dat er meer dan 50.000 man verdeelt stonden over de hele Rambla en Plaza Catalunya! Wat een feest! Maar dat was niet het enigste feestje!! Zoals Guardiola (trainer FCB) al na de wedstrijd zei in de persconferentie: ‘'onze belangrijkste wedstrijd moet nog komen en die spelen we op 28 mei in Londen tegen Manchester United dus we moeten nog even doorbikkelen!!'' Heel goed Guardiola!!

Misschien hebben ze buiten allen besmette komkommers en andere belangrijke sensatie verhalen in Nederland ook nog even gesproken op het journaal over het grote gevecht dat zich op 27 mei in Barcelona heeft afgespeeld op Plaza Catalunya! Op deze dag kwamen de mossos (gevaarlijke politie) in opstand tegen de plaatselijke bevolking. Mensen werden met gummiknuppels letterlijk afgeslagen (beelden liegen er niet om, zie youtube) en moesten hard wegrennen anders liepen ze de kans om geraakt te worden door een rubber kogel. Het protest dat zich hiervoor afspeelde had te maken met de overheid. In Spanje lijden veel mensen onder de economische recessies en eisen daarom ook dat er maatregelen worden genomen door de regering die er op dit moment te weinig aan doen om de situatie te verbeteren. Het protest loopt nu al dagen lang en er komen steeds meer mensen elkaar steunen en hebben de slachtoffers veel respect gewonnen in heel Spanje! Ik woon dichtbij het grootste ziekenhuis van Barcelona waar ook mijn metrostation vlakbij zit het was zelfs zo gek dat er voor het ziekenhuis meer dan 100 mensen op de grond zaten uit respect voor de slachtoffers die in het ziekenhuis waren beland.

Voor diegene die niet van voetbal houden en niet weten dat Barcelona ook de beste voetbalclub van Europa heeft bij deze!! Op 28 mei was iedereen zenuwachtig zelfs ik terwijl het niet eens mijn geboorteplaats laat staan stad is! 'Als het al niet mooi genoeg is wil ik ook dit feestje nog wel meemaken natuurlijk!' Na de fantastische 3-1 winst op Manchester United zagen we op TV al veel mensen naar Plaza Catalunya en de Arc de Triomf verhuizen! Ik zei tegen Rick: 'Schiet op, dit mogen we niet missen!!' Ik had op deze dag ook mijn FCB shirt gekocht en voelde me dus een echte Barca fan! De meeste liedjes had ik na een gewonnen wedstrijd uit mijn hoofd geleerd dus was ik ook weer klaar voor dit feestje! Na een aantal biertjes gedronken te hebben besloten we om naar de grote pleinen te gaan waar we gezellig met onze Spaanse vrienden en kamergenoten feest vierden! Om half 2 vond ik het mooi geweest, ik was echt kapot van alle andere belevenissen die ik doordeweeks meemaak, en besloot om alvast richting huis te vertrekken om mijn bed op te gaan zoeken. Niet wetende dat het mooiste van dit hele feestje nog moest komen! De volgende dag rolde ik rond half 2 mijn bed uit en ging ik met een aantal andere NL studenten even in een parkje liggen om een beetje bij te komen van de avond daarvoor.. Om 5 uur ging ik richting huis omdat ik samen met mijn kamergenoot Rick de huldiging in het Camp Nou wilde meemaken.. Wat was dat VET!! De poorten van het stadion zouden eigenlijk pas om 6 uur opengaan maar door de drukte die zich voor het stadion verzamelde moesten de stewards wel om kwart over 5 de poorten opengooien wegens veiligheidsredenen.. Binnen een kwartier zat de eerste ring vol! Ik hoorde dit van Rick dus zijn we als een gek richting de metro gegaan omdat we bang waren geen plekje meer in het stadion te hebben voor de huldiging! Gelukkig konden we rond kwart over 6 nog binnen.. Als we een uur later waren gegaan was het te laat geweest! Het stadion zat nokki vol! Meer dan 100.000 mensen zaten te wachten op hun Barca helden die zich rond half 9 in het stadion zouden moeten melden. De bustour door de stad begon om half 6.. Ook hier stonden mensenmassa's barca aan te moedigen. FCB maakte van heel de avond een topshow..

Ook is mijn huisbaas hier nog 28 geworden. Dit was een fantastisch feestje met veel eten, Sangria, serveza en Spaanse muziek. Afgelopen vrijdag was het 2e onderdeel van het feestje.. Ditmaal was er een surprise party voor Marina georganiseerd met weer veel eten en alles in het thema van de 70tis ! Veel Abba muziek en mensen met Abba kostuums, ook werd het huis helemaal versierd en lagen er overal bloemen! Een spaans Jointje mocht er die avond door de Spanjaarden dan ook zeker niet ontbreken. Ik dacht dat NLders veel blowde maar dat gaat hier nog wel een stapje verder. Als iets legaals is, is de kick er waarschijnlijk al snel vanaf! Aangezien het hier illegaal is vinden de mensen het nog steeds leuk denk ik..?

Aangezien het alweer een aantal weekjes geleden is, heb ik ditmaal maar een extra uitgebreide versie van mijn Barca belevenissen geschreven! Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden dat ik het hier goed naar mijn zin heb en nog lang niet naar huis wil!!:P Helaas gaan de weekjes hard en moet ik over een maandje alweer mijn koffers gaan pakken.. De komende tijd nog maar even genieten dus en nog meer uitgaan;)!

Ik hou jullie binnenkort weer op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen rondom mijn verblijf in Barcelona!

Adios chicas y chicos!

Reacties

Reacties

Je zus =)

Heey ratta,

Leuk verhaal weer ;-)! Vooral de beschrijving van ons bezoek! Maar... waar blijven die foto's nou toch..? Ik ben wel erg benieuwd hoor!!! Geniet ervan.. nog precies 'n maandje en je komt alweer terug :D.

MWA! Xx Mel

Illie

Hey Joepke,

het klinkt geweldig dat leventje van jouw daar! En wat een geluk dat je zo'n slot van het voetbalseizoen van FC Barca daar mag meemaken. Wij moeten het hier doen met een ontzettend spannend slot van de zomeravondcompetitie.... ook leuk!

Geniet er nog even van daar!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!